OTAK?

salam ..


Otak? orang dulu-dulu atau orang tua atau nenek-nenek pasti marah bila kita tidur tak beralaskan bantalkan hehehe pernah terfikir tak kenapa?


      sebab ada otak kot? sebab ilmu tu datang dari otak kot? nanti ilmu dalam otak hilan? banyak anggapan yang berlaku pada kita bila orang tua marah sebab tak beralaskan bantal? so why? aku tak lah boleh jawab tapi aku boleh bagitau hargai apa yang anda ada cewah.. nak tau kenapa?


   Otak kita adalahorgan yang paling penting dalam tubuh badan kita,kerana Otak adalah pusat sistem saraf. Nak dijadikan cerita, otak manusia adalah struktur pusat pengaturan yang memiliki volume sekitar 1.350cc dan terdiri atas 100 juta sel saraf atau neuron. Otak mengatur dan mengkordinir sebagian besar, gerakan , perilaku dan fungsi tubuh homeostasis seperti degupan jantung, tekanan darah, keseimbangan cairan tubuh dan suhu tubuh. Otak manusia bertanggung jawab terhadap pengaturan seluruh badan dan pemikiran manusia. Oleh karena itu terdapat kaitan erat antara otak dan pemikiran. Otak dan sel saraf didalamnya dipercayai dapat memengaruhi kognisi manusia. Pengetahuan mengenai otak memengaruhi perkembangan psikologi kognitif. Otak juga bertanggung jawab atas fungsi seperti pengenalanemosiingatanpembelajaran motorik dan segala bentuk pembelajaran lainnya.


   WOW! amacam banyak tak tugas otak kita hehehe banyakkan tapi kita sedar tak sedar je.. main hentam la kan persoalannya bila otak kita berehat? ehmmm itu kita bincan lain kejab lagi sekarang bahagian dalam otak...saya pasti ramai atau majoriti orang dekat dalam dunia nie tak penah tgk otak masing-masing.


BAHAGIAN DALAM OTAK..
otak kita mempunyai bahagian-bahagian iaitu Otak besar, Korteks otak besar, Ganglia dasar,  Diensefalon, Otak Kecil (nak tau lebih lanjut anda leh tgk dekat link saya bg dibawah heheheehe hargailah otak kita



otak ... zombie nak otak orang yang pandai je 

sumber dari wekipedia


Comments

Popular Posts